Till navigation Till innehåll (s)
Spadtag för ny entré Häggviks station

Spadtag för Häggviks sydliga pendeltågsentré. Från vänster: Jörgen Austler, VD, SEOM, Henrik Thunes (M), ordförande i kommunstyrelsen, Rima Thor, Trafikförvaltningen, Arne Nilsson, Trafikverket, Anders Ekberg (L), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden

Bygga, bo & miljö

Nya stationsentrén vid Häggvik har börjat byggas

Bygget av den nya södra entrén till Häggviks pendeltågsstation är igång. På tisdagen tog samarbetsparterna Trafikverket, Region Stockholm och Sollentuna kommun det första gemensamma spadtaget. Därmed togs också ett viktigt steg i den fortsatta utvecklingen av stadskärnan i centrala Sollentuna och kvarteren i Södra Häggvik.

Sommaren 2027 beräknas de första resenärerna kunna komma upp till plattformen via den nya sydliga entrén till Häggviks station.

Stärker Södra Häggviks utveckling

Genom den nya stationsentrén kommer en av de viktigaste funktionera på plats för att kunna utveckla området Södra Häggvik. På sikt blir Södra Häggvik en del av den centrala stadskärnan i Sollentuna med plats för över 5 000 nya bostäder, handel, service och kontor intill E4, Förbifart Stockholm och utbyggd kollektivtrafik.

- För att det även i framtiden ska vara enkelt och smidigt att resa kollektivt från Häggviks pendeltågstation, bygger vi en ny entré i södra delen av perrongen. Att underlätta kollektivt resande avlastar vägnätet men är även ett miljöförbättringsprojekt då tågen drivs av el, säger Arne Nilsson, projektledare för Trafikverket.

Trafikpåverkan under byggtiden

Under de drygt två år det tar att bygga den nya stationsentrén kommer gång- och cykelvägen under järnvägen intill Coop mellan Smedjevägen/Linnés väg och Häggviks allé att vara stängd. Fotgängare och cyklister hänvisas under tiden att ta andra vägar.

Under två perioder sommaren 2025 och 2026 kommer dessutom pendeltågstrafiken förbi Häggvik att vara avstängd. Under dessa perioder kommer bussar att ersätta pendeltågstrafiken. Det meddelar Trafikförvaltningen (SL) inom Region Stockholm och hänvisar till sl.se/aktuellt där information om ersättningstrafik kommer meddelas i god tid innan spåravstängningen.

Nära och bra samarbete

I december 2024 tecknade Trafikverket avtal med den entreprenör som ska bygga den nya sydliga entrén till Häggviks station. Att möjliggöra stationen är något som kräver samarbeta i alla dess former.  Trafikverket är huvudbeställare och samarbetar med Sollentuna kommun, SEOM och trafikförvaltningen inom Region Stockholm för genomförandet. 

- Planeringen för en sydlig entré till Häggviks station har funnits med länge. Att stationen nu blir av är ett resultat av det goda samarbetet där alla inblandade kavlade upp ärmarna och hittade lösningar när det visade sig att det första upplägget inte fungerade. Därför är vi mycket glada för att vi genom ett nära och bra samarbete kan förverkliga en viktig funktion som kommer underlätta resor med kollektivtrafik och bidra till södra Häggviks utveckling, säger Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande, Sollentuna kommun.

- Den nya stationsentrén i Häggvik är en viktig pusselbit i utvecklingen av området. Med bättre tillgång till kollektivtrafik skapas förutsättningar för ett mer levande och hållbart Södra Häggvik, där fler kan bo, arbeta och driva företag med utmärkta kommunikationer, säger Anders Ekberg (L), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Utöver en ny entré bygger Trafikverket ett stationshus. Sollentuna kommun anlägger anslutande ytor med gång- och cykelvägar och Region Stockholm inreder stationen med olika funktioner. Parallellt bygger Sollentuna Energi & Miljö AB, SEOM, ut ledningsinfrastrukturen för området.

Till nyhetsarkivet