Till navigation Till innehåll (s)

Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst

För att kunna ansöka via e-tjänsten behöver du vara folkbokförd i Sollentuna kommun. Titta gärna på filmen nedan innan du gör din ansökan!

Ansök via e-tjänst

Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst

Kom ihåg att om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver du ringa Kontaktcenter och genomföra informationssamtal inom 3 dagar från att du fyllt i e-ansökan och signerat den.

Se dina ärenden

När du har ansökt om ekonomiskt bistånd i e-tjänsten kan du följa ditt ärende under Mina sidor. Mina sidor är dina personliga sidor på sollentuna.se som du når genom att logga in med e-legitimation. 

Jag vill logga in på Mina sidor

Öppen mottagning hos ekonomiskt bistånd

Nu kan du få hjälp via telefon med att komma igång med att e-ansöka om ekonomiskt bistånd. Det kommer finnas möjlighet att få stöd och hjälp på olika språk.

Vi har telefontid på torsdagar mellan klockan 15.00- 17.00

Jag vill ringa till kontaktcenter

Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd

Se en film om hur du ansöker om ekonomiskt bistånd - YouTube

Du kan endast skicka in en ansökan per månad. När du skickat in en ansökan för en månad stängs e-tjänsten för nya ansökningar för den månaden. Om du får nya räkningar du måste betala inom samma period kan du kontakta din handläggare via ”Mina meddelanden” i e-tjänsten. E-tjänsten kommer att vara öppen för ansökan 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar. Du kan tidigast fylla i ansökan i e-tjänsten för en månad den 10:e-11:e månaden före.

I e-tjänsten kan du se

  • när din ansökan har kommit in.
  • om någon handling saknas.
  • vad beslutet blev och varför.
  • om, när och hur mycket pengar du får.
  • hur du överklagar ett beslut.
  • vem som är din handläggare och kontakta din handläggare.

Steg-för-steg guide, ansökan om ekonomiskt bistånd

Ta gärna hjälp av vår guide när du ansöker. Den finns på svenska, arabiska, persiska, somaliska och tigrinja. 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd svenska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd arabiska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd persiska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd somaliska

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd tigrinja 

Bra att tänka på 

  • Om det är första gången du söker - samla ihop dina papper (kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg, avtal med mera) om dina inkomster och utgifter som ska tas upp i ansökan. Du kan bifoga papperna som PDF-filer med din ansökan eller ta med dig dem på besök.
  • Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation eller bank-ID. E-tjänsten når du dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in. 
  • Fyll i dina uppgifter, signera med din e-legitimation eller bank-ID. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan för att vi ska börja handlägga den.
  • Ring kommunens kontaktcenter 08-579 21 000 inom 3 dagar från att du fyllt i en e-ansökan om det är första gången du ansöker. Kontaktcenter kommer att ställa frågor till dig om din situation. Du kan få avslag om du inte ringer kontaktcenter.
  • Efter att du skickat in din ansökan och ringt kontaktcenter kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten. Där får du också kallelsen till besöket.
  • För dig som beviljas ekonomiskt bistånd. Det datum som finns angivet för utbetalning i e-tjänsten motsvarar inte alltid det datum som du får pengarna. Du behöver räkna med 1-3 bankdagars fördröjning.