Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst
För att kunna ansöka via e-tjänsten behöver du vara folkbokförd i Sollentuna kommun. Titta gärna på filmen nedan innan du gör din ansökan!
Ansök via e-tjänst
Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst
Kom ihåg att om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver du ringa Kontaktcenter och genomföra informationssamtal inom 3 dagar från att du fyllt i e-ansökan och signerat den.
Se dina ärenden
När du har ansökt om ekonomiskt bistånd i e-tjänsten kan du följa ditt ärende under Mina sidor. Mina sidor är dina personliga sidor på sollentuna.se som du når genom att logga in med e-legitimation.
Jag vill logga in på Mina sidor
Öppen mottagning hos ekonomiskt bistånd
Nu kan du få hjälp via telefon med att komma igång med att e-ansöka om ekonomiskt bistånd. Det kommer finnas möjlighet att få stöd och hjälp på olika språk.
Vi har telefontid på torsdagar mellan klockan 15.00- 17.00
Jag vill ringa till kontaktcenter
Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd
Se en film om hur du ansöker om ekonomiskt bistånd - YouTube
Du kan endast skicka in en ansökan per månad. När du skickat in en ansökan för en månad stängs e-tjänsten för nya ansökningar för den månaden. Om du får nya räkningar du måste betala inom samma period kan du kontakta din handläggare via ”Mina meddelanden” i e-tjänsten. E-tjänsten kommer att vara öppen för ansökan 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar. Du kan tidigast fylla i ansökan i e-tjänsten för en månad den 10:e-11:e månaden före.
I e-tjänsten kan du se
- när din ansökan har kommit in.
- om någon handling saknas.
- vad beslutet blev och varför.
- om, när och hur mycket pengar du får.
- hur du överklagar ett beslut.
- vem som är din handläggare och kontakta din handläggare.
Steg-för-steg guide, ansökan om ekonomiskt bistånd
Ta gärna hjälp av vår guide när du ansöker. Den finns på svenska, arabiska, persiska, somaliska och tigrinja.
Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd svenska
Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd arabiska
Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd persiska
Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd somaliska
Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd tigrinja
Bra att tänka på
- Om det är första gången du söker - samla ihop dina papper (kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg, avtal med mera) om dina inkomster och utgifter som ska tas upp i ansökan. Du kan bifoga papperna som PDF-filer med din ansökan eller ta med dig dem på besök.
- Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation eller bank-ID. E-tjänsten når du dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in.
- Fyll i dina uppgifter, signera med din e-legitimation eller bank-ID. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan för att vi ska börja handlägga den.
- Ring kommunens kontaktcenter 08-579 21 000 inom 3 dagar från att du fyllt i en e-ansökan om det är första gången du ansöker. Kontaktcenter kommer att ställa frågor till dig om din situation. Du kan få avslag om du inte ringer kontaktcenter.
- Efter att du skickat in din ansökan och ringt kontaktcenter kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten. Där får du också kallelsen till besöket.
- För dig som beviljas ekonomiskt bistånd. Det datum som finns angivet för utbetalning i e-tjänsten motsvarar inte alltid det datum som du får pengarna. Du behöver räkna med 1-3 bankdagars fördröjning.