
Väsjö förskola
Väsjö förskola är en mindre, kommunal förskola med plats för cirka 60 barn, fördelade på tre avdelningar. Förskolan byggs nu och står klart att ta emot barn från augusti 2025. Det blir en mindre förskola i fina lokaler - mitt i det nya bostadsområdet Väsjön med närhet till Rösjöskogen.
Ute finns en härlig gård med plats för lek och rörelse. Väsjö förskola byggs nära Rösjöskogens naturreservat. Spännande utflykter blir därför en naturlig del av förskolans verksamhet.
Barnen är ute på vår härliga gård en eller flera gånger om dagen. Här finns det möjlighet för barnen att leka och använda hela kroppen på olika sätt. Balansgång, möjlighet att klättra och kuperad mark är viktiga delar för att skapa förutsättningar för grovmotorisk utveckling. Vi kommer kontinuerligt erbjuda barnen lustfyllda rörelselekar både inne och ute för att stärka kropp och sinne.
Väsjö förskola
Adress
Slalomvägen 24
Pedagogik och arbetssätt
Vår förskola kommer att arbeta aktivt med hållbar utveckling på flera sätt för att skapa en medvetenhet hos barnen om miljön och vikten av att ta hand om vår planet. Några av våra planerade metoder för detta:
- Genom att gå på utflykter i skog och mark skapas en förståelse för biologisk mångfald och vikten av att bevara den.
- Vi kommer ha stationer för återvinning av papper, plast och metall. Genom praktiska övningar visa hur material kan återanvändas och varför detta är viktigt för miljön.
- Vi kommer att samtala om vikten av att spara energi och vatten. Genom att stänga av lampor när de inte behövs och använda vatten med måtta, lär sig barnen tidigt om hållbar resursanvändning. Energiförsörjningen kommer ske från solceller på fastighetens tak.
- Vi planerar ett aktivt arbete med att utveckla och underhålla grönområden runt förskolan. Här kan vi skapa en odlingsplats där barnen kan delta i odling och lärande om hur mat växer.
- Som ett led i vårt hållbarhetsarbete kommer vi på sikt att plantera, skörda och smaka på egenodlade grönsaker. Det hjälper barnen att förstå hur växter och natur samverkar.
Hos oss är det lustfyllda lärandet och det medforskande förhållningssättet viktigt. Pedagoger och barn upptäcker och lär tillsammans. Genom att tro på varje barns egna förmåga kan barnens självkänsla stärkas.
Förskolan utgår från barnens nyfikenhet och lust att lära. Lärmiljöerna anpassas utifrån barnens behov och intressen. Vi kommer att arbeta projektinriktat som möjliggör djupare kunskap och förståelse samt ger mer inflytande för barnen.
En vanlig dag på förskolan innefattar gemensamma pedagogiska aktiviteter, exempelvis utevistelse/utflykter, skapande i ateljén, lek med bygg- och konstruktionsmaterial, sagostund och vila.
Lärmiljöer både inne och ute
Vi är ute en eller flera gånger om dagen, vår utemiljö erbjuder lustfylld lek i ett naturskönt område. Väsjön ligger mellan två naturreservat som ger ytterligare möjlighet att leka i och upptäcka skog och natur.
Lärmiljöerna inomhus erbjuder barnen platser att leka roll- och fantasilekar, bygga och konstruera med både färdigt material som klossar, magneter och lego men också med naturmaterial så som kottar och stubbar. I Ateljén får barnen möjlighet till estetiskt skapande. Lera, måleri, teckna, klippa och klistra samt skapa med återbruksmaterial och naturmaterial är självklara delar i det estetiska uttryckssätten som vi erbjuder barnen. Större ytor för att samlas hela gruppen, mindre platser för att leka några få barn samt inbjudande platser för sagor finns också på förskolan.
Lärmiljöerna förändras för att stärka, utmana och inspirera barnen utifrån deras nyfikenhet, behov samt läsårets projekt.
Säkerhet och trygghet
En viktig del av förskolans arbete handlar om normer och värden. Varje förskola har en plan mot kränkande behandling som revideras varje år.
Barnen får lära sig om demokrati, empati och ansvar. I början av ett läsår fokuserar alla grupper på att skapa trygghet i gruppen genom att barn och pedagoger lär känna varandra. Hur man är en bra kompis, hur vi kan hjälpa och stötta varandra, säga stopp, samt utveckla sin egen identitet och trygghet med mera.
Måltider
Under första året kommer förskolan ha ett mottagningskök, maten levereras från Compass group. Skolan planerar att börja nyttja tillagningsköket under nästkommande år.
Lunch och mellanmål serveras varje dag. På förmiddagen och senare på eftermiddagen erbjuds barnen frukt.
Specialkost serveras vid behov. Maten är varierad och näringsrik. Matsituationerna ser vi som en självklar del i att prata om hälsosamma vanor och kost.
Du är viktig
Du som vårdnadshavare har flera sätt att kommunicera och samverka med pedagogerna på förskolan. Dels finns den kortare dagliga kommunikationen vid hämtning och lämning på förskolan. För att samtala längre tid erbjuder vi inskolningssamtal/utvecklingssamtal för att prata om barnets tid på förskolan. Vi erbjuder också gemensamma möten för vårdnadshavare där vi berättar om våra rutiner, projekt och annan information.
På vår skolplattform Infomentor lägger vi upp blogginlägg, nyheter från förskolan, inlägg i barnens portfolio som visar på deras individuella utveckling med mera.
Skolresan börjar i förskolan
I Sollentuna kommun arbetar vi för att vara Sveriges bästa skolkommun. Vägen dit kallar vi för Skolresan. Den resan börjar i förskolan, barnens första utbildning.
De gemensamma fokusområdena är tillgänglighet, digitalisering och hållbarhet. Dessa arbetar vi på olika sätt med under längre projekt men även i vardagen, tillsammans med barnen och deras lust och nyfikenhet att lära driver arbetet framåt.
Vi strävar efter att ha hög pedagogisk kvalitet och trygghet på förskolan. Vi använder pedagogisk dokumentation för att synliggöra hur vi följer läroplanens strävansmål.
Ansök och plats hos oss
Väsjö förskola ingår i enheten Edsbacka förskolor tillsammans med Vaxmora och Mallas förskola. Förskolorna har gemensamma projekt, studiedagar och utbildning för pedagogerna.
Ansök om plats hos oss via e-tjänst
Kontakt med ledningen
-
Charlotte RyhreRektor
-
Linda PedersenBiträdande rektor, ansvarig för kö och placering