Till navigation Till innehåll (s)
Bygga, bo & miljö

Kommunen i dialog om konsekvenser av breddad E4

Trafikverket planerar att bredda E4 mellan Häggvik och Rotebro från 3+3 till 4+4 körfält. Syftet är att minska köer och förbättra framkomligheten. Utbyggnaden ingår i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037.

Planerna på breddning har väckt oro bland närboende, särskilt i Norrviken. Sedan våren 2025 har Sollentuna kommuns miljö- och hälsovårdsavdelning tagit emot närmare 200 klagomål som rör buller och oro för det planerade fjärde körfältet samt i vissa fall även partiklar.

– Vi är just nu mitt i en större insats där vi för en aktiv dialog med Trafikverket för att undersöka möjliga lösningar. Det är viktigt att de boende vet att vi tar deras oro på allvar och arbetar för att hitta åtgärder tillsammans med Trafikverket, säger Evin Saleh, avdelningen för miljö och hälsoskydd, Sollentuna kommun.

Bakgrunden till satsningen är de stora kapacitetsproblemen norr om Stockholm, där E4:an i dag har dagliga köer och osäkra restider. Trafiken väntas dessutom öka när E4 Förbifart Stockholm öppnar 2030 och utvecklingen kring Arlandaområdet fortsätter. Trafikverket bedömer att projektet är samhällsekonomiskt lönsamt, även om vissa miljöeffekter ännu inte är fullt beräknade.

– Vi välkomnar en utbyggnad av E4:an för bättre framkomlighet. Samtidigt förstärker vi dialogen med Trafikverket om dess ansvar angående konsekvenser av utökad trafik, säger Henrik Thunes (M), ordförande i kommunstyrelsen.

– Det är viktigt att våra invånare har en acceptabel ljudnivå och vi arbetar aktivt för att säkerställa att Trafikverket tar sitt ansvar, både genom tillsyn och dialog. Redan i dag är situationen problematisk på flera ställen och det blir än viktigare när E4:an nu ska breddas, säger Jonas Riedel (C), ordförande i miljö- och klimatnämnden.

Utbyggnaden ligger minst åtta år fram i tiden då den inte ingår i den nuvarande nationella planen för åren 2022–2033.

Till nyhetsarkivet