Tilläggsbelopp för modersmål
Fristående skolor kan ansöka om ersättning för modersmålsundervisning för elever som är folkbokförda i Sollentuna. Ersättningen betalas ut separat och ingår inte i grundbeloppet.
Du som är rektor på en fristående skola kan läsa här om:
- När en elev har rätt till modersmålsundervisning.
- Hur du ansöker om ersättning.
- Hur du redovisar genomförd undervisning.
När har en elev rätt till modersmålsundervisning?
En elev har rätt till undervisningen om:
- En eller båda vårdnadshavarna har ett annat modersmål än svenska.
- Språket används i hemmet.
- Eleven har grundläggande kunskaper i språket.
Särskilda regler för nationella minoritetsspråk
Elever som tillhör en nationell minoritet har rätt till undervisning i sitt minoritetsspråk – även om språket inte talas i hemmet eller om eleven har begränsade kunskaper. Det gäller följande språk:
- finska
- meänkieli
- samiska
- romani chib
- jiddisch
Villkor för ersättning
För att skolan ska få ersättning behöver:
- Eleven vara folkbokförd i Sollentuna kommun
- Undervisningen uppfylla kraven i skollagen
Så ansöker du om tilläggsbelopp
- Vårdnadshavare ansöker om modersmålsundervisning hos skolan.
- Rektor bedömer om eleven har rätt till undervisning enligt skollagen.
- Rektor fyller i ansökningsblanketten och skickar in till kommunen.
Obs! Detta gäller inte skolor som har entreprenadavtal med CIFS.
Tidsfrist för ansökan
Ansökan ska ha kommit in senast två månader efter att rektor har beslutat att eleven får modersmålsundervisning.
Blanketter för utförare av skola
Skicka blanketten till:
Sollentuna kommun
Utbildningskontoret
191 86 Sollentuna
Du kan också mejla via säkra meddelanden till:
un@sollentuna.se – öppna i SEFOS
Viktigt att meddela om eleven slutar
Om en elev avslutar sin undervisning är rektor skyldig att meddela utbildningskontoret.
Om skolan har avtal med CIFS
För skolor som har entreprenadavtal med Centrum för integration och flerspråkighet (CIFS) gäller samma rutiner som tidigare år.
Redovisning av undervisningen
För att få behålla ersättningen ska skolan visa att undervisningen har genomförts.
Senast 15 juni varje läsår ska du skicka in följande:
- Elevens namn och personnummer
- Modersmål
- Undervisningsschema (dag, tid, omfattning)
- Närvarounderlag
Skicka redovisningen till:
Sollentuna kommun
Utbildningskontoret
191 86 Sollentuna
Du kan även mejla via säkra meddelanden till:
un@sollentuna.se – öppna i SEFOS