Till navigation Till innehåll (s)
lego

Grottbilen

I detta tema arbetar vi med Lego och utmanar barnens skaparglädje. De färdiga konstruktionerna programmerar vi så att de kan utföra olika rörelser och därmed lösa en uppgift. 

Grottbilen

I detta tema får eleverna bygga med Lego och utforska ikonbaserad programmering. Genom detta får de möjlighet att lära sig viktiga vetenskapliga begrepp, utveckla sin problemlösningsförmåga, förbättra sina matematiska färdigheter och samtidigt stärka sin sociala och emotionella kompetens.

Barnen kommer att: 
  • Beskriva ett programs sekvensering av händelser, mål och förväntade resultat
  • Utforska föremål som kan synas om det är tillräckligt ljust
  • Öva på att hjälpa en huvudperson i berättelsen
  • Öva på att samtala och samarbeta med varandra
Begrepp, material och tidsåtgång

Begrepp: Innovation, Konstruktion Algoritm, SARA-modellen (Sekvens – Alternativ – Repetition – Abstraktion).

Material: LegoSpike Essential, iPad, penna och papper. 

Tidsåtgång: Förberedelse innan besök cirka 60 minuter,  2,5 timme på Makerzone samt efterarbete utifrån egen plan. 

Arbete inför besöket

Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att barnen vet hur det ser ut här. 

Film om Makerzone
Till Legolektionen finns det frågor och uppgifter som ni går igenom på förskolan innan temapasset. Detta förarbete tar cirka 20 minuter men ni kan även lägga mer tid på det. 

Förberedelse: 

Förbered eleverna genom att lära ut följande termer: 

  • grotta
  • mörker
  • ljus
  • programmering
  • prova.

Vem är vem av Legofigurerna?

Tips till dig som pedagogHär kan du läsa om hur andra arbetat med Lego

Besöket på Makerzone

Samling för presentation.
Repetition av uppdraget som de ska arbeta med på Makerzone.
Genomgång av arbetsuppgiften.
Konstruktion, testning och möjighet att förbättra bygget.
Vi återsamlas och delar erfarenheter.
Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.

Arbete efter besöket
Fortsätt att arbeta med olika livsmiljöer, teknik och samhälle på förskolan:

  • Programmera Sphero (fokus programmering).
  • Bygga och konstruera med återanvänt material.
  • Arbeta med livsmiljöer utifrån olika perspektiv (filma med StopMotion, iMovie)

Läroplansmål (Lpfö18)
2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla.

Självständighet och tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns­ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.

Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

Förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar