
13. 7-9 Solcellslampan – för en ljusare framtid
I detta tema får eleverna konstruera en egen lampa som drivs av uppladdningsbara batterier och laddas med hjälp av solenergi.
Genom att arbeta praktiskt med elektronik, konstruktion och hållbar teknik får eleverna förståelse för energiförsörjning i områden där el inte är en självklarhet – och hur teknik kan användas för att lösa verkliga problem.
Projektet utgår från en global utmaning: att många människor lever utan tillgång till stabil elförsörjning. Genom att skapa en fungerande prototyp lär sig eleverna grunderna i elektriska kretsar, förnybar energi och hur teknik kan bidra till en mer hållbar värld.
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: energi, solcell, krets, hållbar utveckling, elektricitet, global rättvisa, innovation, konstruktion.
Material: Solceller, batterihållare, LED, kopplingsmaterial, återbruksmaterial, ta med elevernas egen dator/iPad.
Tidsåtgång: Förarbete i klassrummet: ca 1–1,5 timme. På Makerzone: 5,5 timmar (inkl. lunch). Efterarbete: ca 1 timme
Inför besöket
Diskutera med eleverna:
- Vad innebär det att leva utan tillgång till el?
- I vilka delar av världen är detta vanligt?
- Hur kan förnybar energi vara en lösning?
Läs gärna material från exempelvis UNDP, UNHCR eller Läkare utan gränser om elförsörjning i utvecklingsländer eller i krisområden. Nedan är en länk om hållbar energi från Globala målen.
Jobba med elektronik, kopplingsschema och solceller
Se film om solceller
Hur fungerar solceller
Besöket på Makerzone
Arbetsgång på Makerzone:
Genomgång av solceller och komponenter.
Bygg ditt eget elektriska kretslopp.
Konstruktion av en fungerande solcellslampa.
Dokumentation i text och bild.
Avslutande utställning där grupperna visar upp sina lösningar.
Efter besöket
Eleverna kan utvärdera och förbättra sin konstruktion.
Förslag på vidare arbete:
- Räkna ut energibehov och laddningstid.
- Göra en jämförelse mellan olika energikällor.
- Skriva en kort argumenterande text om teknikens betydelse i en global kontext.
Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete.
Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.
Kontakt
-
Makerzone
Ur Läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans
Läraren ska
- Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
- samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap(Bd).
- Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd)
- Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder (Bd).
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (Sv).
- Söka information från olika källor och värdera dessa (Sv).
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).
Centralt innehåll åk 7-9 som berörs
Samt de delar som hör till aktuella arbetsområde som valts