Programmera med Lego
I detta tema arbetar vi med Lego och utmanar barnens skaparglädje. De färdiga konstruktionerna programmerar vi så att de kan utföra olika rörelser och därmed lösa en uppgift.
Skärpätande monster
I detta tema får eleverna bygga med Lego och utforska ikonbaserad programmering. Genom detta får de möjlighet att lära sig viktiga vetenskapliga begrepp, utveckla sin problemlösningsförmåga, förbättra sina matematiska färdigheter och samtidigt stärka sin sociala och emotionella kompetens.
Barnen kommer att:
- Undersöka hur bättre sorteringsmetoder i återvinningsprocessen kan bidra till att minska mängden sopor.
- Bygga och programmera ett skräpätade monster som sorterar återvinningsbart material utifrån färg.
- Presentera och dokumentera den lösning som du har utvecklat.
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: Innovation, Konstruktion Algoritm, SARA-modellen (Sekvens – Alternativ – Repetition – Abstraktion).
Material: LegoSpike Essential, iPad, penna och papper.
Tidsåtgång: Förberedelse innan besök cirka 60 minuter, 2,5 timme på Makerzone samt efterarbete utifrån egen plan.
Arbete inför besöket
Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att barnen vet hur det ser ut här.
Film om Makerzone
Till Legolektionen finns det frågor och uppgifter som ni går igenom på förskolan innan temapasset. Detta förarbete tar cirka 60 minuter men ni kan även lägga mer tid på det.
Tips till dig som pedagogHär kan du läsa om hur andra arbetat med Lego
Besöket på Makerzone
Samling för presentation.
Repetition av uppdraget som de ska arbeta med på Makerzone.
Genomgång av arbetsuppgiften.
Konstruktion, testning och möjighet att förbättra bygget.
Vi återsamlas och delar erfarenheter.
Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.
Arbete efter besöket
Fortsätt att arbeta med hållbarhet på förskolan:
- Programmera Sphero (fokus programmering).
- Bygga och konstruera med återanvänt material.
- Göra en sopsorterare med en Blue Bot.
- Arbeta med hållbarhet utifrån olika perspektiv (filma med StopMotion, iMovie)
Läroplansmål (Lpfö18)
2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla.
Självständighet och tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
Förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.
Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.