Till navigation Till innehåll (s)

Mätteknik

En övning som väcker tankar och diskussioner om olika mätverktyg och måttenheter.

Mätteknik
  • Tidsåtgång: 30 minuter
  • Material: till varje grupp: linjal, tumstock, långt måttband, skjutmått. Penna och papper
  • Syfte: Att använda och avgöra vilket mätverktyg som är lämpligast att använda för olika mätobjekt
  • Lämplig årskurs: 4-9

Genomförande - Visa hur de olika mätverktygen används. Dela in klassen i grupper, 3-4 elever per grupp. Ge er ut och mät i naturen eller skolans närområde. 

Vad används bäst om du till exempel ska mäta:

  • Omkrets på ett träd?
  • Sträckan från A till B?
  • Omkrets på en gren?
  • Längd på en gren?
  • Höjd på en sten?
  • Längd på en växt?
  • Omkrets på en sten?
  • Höjden på ett träd?
  • Längd på varandra?
  • Diameter på en blomma?

Gör en tabell med resultaten.

Kommentar - Att välja rätt mätverktyg är inte alltid lätt. Fundera över hur de gjorde förr i tiden då det inte fanns de tekniska hjälpmedel vi har idag. Känner ni till några gamla ord som beskriver längd? (exempel aln, famn, fot, tum) Vad har vi för måttenheter idag? Vad är SI-enheter?