Till navigation Till innehåll (s)
naturskolan

GPS och samarbete - åk 6

Med GPS får eleverna bege sig ut i skogen. Temat kombinerar orientering med tekniska hjälpmedel och samarbetsövningar. Vi diskuterar hur vi kan samarbeta i världen mot en mer hållbar utveckling.

Årskurs 6
Period: höst 
Tidsåtgång: cirka 4 timmar, efter lunch är vi inne 

 

Program för dagen med Naturskolan

Dagens fokus är 

  • Att orientera med GPS-enheterna
  • Samarbete och problemlösning
  • Hållbar utveckling

 

Ur läroplanen

årskurs 4–6

Biologi

Natur och miljö

  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till natur­bruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Idrott och hälsa

Rörelse

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och sym­bo­ler.
  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken.

Hälsa och levnadsvanor

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Geografi

Geografins metoder och verktyg

  • Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, sym­boler och skala. Topografiska och tematiska kartor.