Till navigation Till innehåll (s)
friluftsliv

Kolets kretslopp åk 7 och 8

Hur kan en kolatom i en banan hamna i ett äpple? Under dagen funderar vi på var vi hittar kolatomer och var de tar vägen vid förbränning. Eleverna får pröva att göra upp eld på ett säkert sätt.

Årskurs: 7 eller 8
Period: höst och vinter
Tidsåtgång: cirka 2  timmar
Möjlighet att avsluta med lunch på plats, tillgång till grillplats finns

 

Program för dagen med Naturskolan

Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna. 

Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:

  • Kolets kretslopp
  • Hållbar utveckling
  • Samband i naturen, ekologi
  • Friluftsteknik

 

Ur läroplanen

Biologi i årskurs 7–9

Natur och miljö

  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och till­gäng­liga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och ener­gins flöden.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av bio­logisk mångfald och ekosystemtjänster.

Kemi i årskurs 7–9

Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen

  • Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur äm­nen omvandlas genom kemiska reaktioner. Atomer, elektroner och kärn­partiklar.
  • Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frå­gor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och sprid­ning av miljögifter.
  • Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i män­ni­sko­­kroppen.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.