Till navigation Till innehåll (s)
isvak

Säker på isen - åk 5

Livsviktig kunskap! Sollentuna har många sjöar och vattendrag. Hur gör vi för att få uppleva isen på säkrast sätt? Dagen ger livskunskap på riktigt. Under dagen finns möjlighet att prova isdubbar och isborr, kasta livlina och isvaksplurra. Dagen genomförs under förutsättning att isläget är tillräckligt gynnsamt.

Årskurs: 5
Period: februari
Tidsåtgång:  2,5 timmar, förmiddag eller eftermiddag (tyvärr finns inte tid för lunch på plats)

 

Program för dagen med Naturskolan

Viktigt att notera: Väder och vind kan påverka hur dagen utformas.  Om isen bedöms för svag kan aktiviteten komma att ställas in med mycket kort varsel. Vi kan då erbjuda ett alternativt tema för åk 5, Vinterekologi.

Dagen kommer att innehålla 

  • Säkerhetsgenomgång på land och tid att hantera isdubbar (krav för alla som ska gå ut på isen)
  • Livlinekastning
  • Genomgång av iskvalitet 
  • Övning med isdubbar
  • Ombyte och förberedelse för isvaken
  • Isvaks-plurr

Det kommer inte finnas möjlighet att äta lunch vid isen eftersom det kommer klasser tätt inpå varandra. Vi har klasser både på förmiddag och eftermiddag. Grillplats finns närmast vid Helenas café/Bögs gård. 

Inför dagen

Säker på isen är ett specialtema som Naturskolan erbjuder under i februari. "Special" därför att undervisningen förutsätter att skolans egen iskunnige lärare i förväg förbereder vårdnadshavare och elever samt följer med klassen ut.

Eleverna behöver arbeta med issäkerhet redan innan besöket. 

Ni kommer att få en del material från oss via mail. 

Förberedelser för pedagoger 

Förberedelser för elever

 

Här nedan finns även länkar till andra användbara sidor. 

Youtube Filmad genomgång från MSB.

Handledning till MSB's film.

Issäkerhetsrådet

Friluftsfrämjandet

 

Ur läroplanen

I årskurs 4–6

Rörelse

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken.
  • Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nöd­si­tua­tioner vid vatten med hjälpredskap.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de på­ver­kar den fysiska förmågan och hälsan.
  • Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
  • Första hjälpen.