Till navigation Till innehåll (s)
blad

Fotosyntes och pollinering - åk 6

Fotosyntes - en kemisk process som är förutsättningen för allt liv, som förser oss med syre och som renar luften från koldioxid. Vad kan vara viktigare?

Årskurs 6
Period: vår
Tidsåtgång: cirka 4 timmar

 

Program för dagen med Naturskolan

Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna. 

Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:

  • Fotosyntes och förbränning
  • Ätliga växter
  • Matlagning på stormkök
  • Ekosystemtjänster
  • Muntliga diskussioner
  • Samarbetsövning

 

Ur läroplanen

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 4–6

Natur och miljö

  • Vad liv är och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin. Bio­logisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars sam­spel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett syste­ma­tiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till natur­bruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Plane­ring, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.

Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 4–6

Rörelse

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de på­ver­kar den fysiska förmågan och hälsan.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

I årskurs 1–6

Mat och matlagning

  • Matlagning för olika sammanhang.
  • Enkla metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
  • Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga be­grepp för matlagning.
  • Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med mat­lagning.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
  • Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och för­varing av livsmedel.

Levnadsvanor

  • Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra. Hur måltider kan för­delas över en dag.
  • Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
  • Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Åter­vinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.