Fältstudie åk 7 eller 8
Eleverna får lära sig om ekologiska samband, biologisk mångfald och vår egen roll i naturen. De får undersöka ett lokalt ekosystem och vi går igenom viktiga begrepp inom ekologi.
- Årskurs: 7 eller 8
- Period: höst
- Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna. Några av de områden som kan dyka upp under dagen:
- Undersöker ett ekosystem ute i naturen.
- Använder enkel fältutrustning.
- Ekologiska samband - hur allt i naturen hänger ihop.
- Ser på samband mellan population och resurser.
- Vi lär oss begrepp som abiotiska och biotiska faktorer.
- Rör på oss genom lek och övningar.
Ur läroplanen
Biologi i årskurs 7–9
Natur och miljö
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.