Till navigation Till innehåll (s)

Fältstudie åk 7 eller 8

Eleverna får lära sig om ekologiska samband, biologisk mångfald och vår egen roll i naturen. De får undersöka ett lokalt ekosystem och vi går igenom viktiga begrepp inom ekologi.

  • Årskurs: 7 eller 8
  • Period: höst
  • Tidsåtgång: cirka 4 timmar

Program för dagen 

Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna. Några av de områden som kan dyka upp under dagen:

  • Undersöker ett ekosystem ute i naturen.
  • Använder enkel fältutrustning.
  • Ekologiska samband - hur allt i naturen hänger ihop.
  • Ser på samband mellan population och resurser.
  • Vi lär oss begrepp som abiotiska och biotiska faktorer.
  • Rör på oss genom lek och övningar.

Ur läroplanen

Biologi i årskurs 7–9

Natur och miljö

  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och till­gäng­liga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och ener­gins flöden.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av bio­logisk mångfald och ekosystemtjänster.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formu­lering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
  • Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska fram­växt, användbarhet och föränderlighet.
  • Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.