Så här arbetar vi
Vi arbetar aktivt med elevernas trygghet och välmående utifrån ett elevhälsoperspektiv. Arbetslagen består av flera årskurser och undervisningen bedrivs i små grupper. Vi har en väl utbyggd IT-satsning, med Ipads eller dator till varje elever.
Eleverna är indelade i klasser med cirka 20 elever i vardera. För varje klass ansvarar en eller ett par mentorer. Pedagoger och elevassistenter är uppdelade i fem olika arbetsgrupper/arbetslag med syfte att arbeta och samverka för att sträva mot skolans vision.
Fritidshem
Fritids är indelat i fyra olika avdelningar Rubinen F-2, Safiren F-5, Diamanten 3-6 och Smaragden 6-9 LSS. Här bygger vi upp och förstärker grunder för elevernas utbildning genom att erbjuda alla elever möjlighet till utveckling av sin sociala kompetens. Detta gör vi med genomtänkta aktiviteter som erbjuder tillfällen till samtal, samarbete, konfliktlösning, problemlösning, diskussioner, lek och gemensam glädje.
Aktiviteterna främjar elevernas utveckling i empatisk förmåga, syftar till samarbete mellan elever, respekt för varandras olikheter samt till att ta ansvar för egna handlingar. Att få möjlighet och lust att lära sig nya saker samt använda sig av sina kunskaper på ett kreativt sätt.
HBTQ-certifierad skola
Aktiva elevråd
Utbyte med skolor i andra länder
Ture Tränar - extra undervisning i svenska
Många av våra elever behöver extra mycket tid för att utveckla det svenska språket. Därför har vi lagt extra undervisning utöver den obligatoriska timplanen i de yngre åldrarna (åk F-5). Under denna tid, utlagd en eller två eftermiddagar i veckan, får våra elever extra mycket språkutvecklande lärtid med lärare eller fritidspersonal innan fritids startar på eftermiddagen. Det är ett sätt som vi uppfyller vårt kompensatoriska uppdrag på.
STL-Skriva sig till lärande (STL)
Är en metod vi använder här på skolan. Det är en metod som låter eleverna använda sitt skrivna språk i många olika situationer. Forskningen visa att det är mycket utvecklande för eleverna att arbeta på det här sättet. Med sitt språk ska man tala med kompisarna. tänka, drömma och formulera vad man vill. Kommunikationen är en grundläggande mänsklig rättighet som skolan har att förvalta.
Så arbetar vi på RN-enheten
- en inledande dialog om var eleven befinner i sin utveckling. Det sker tillsammans med elev, förälder, lärare, elevsassistent och habilitering.
- regelbundna utvecklingssamtal och habiliteringssamtal, då nya mål fastställs och tidigare fastställda mål utvärderas.
- individanpassad undervisning i små undervisningsgrupper.
- 10-årig grundskola.
- habiliteringsinsatser.
- nått sina individuella mål inom skolans ämnesområden.
- en god självbild, känner sina styrkor och svagheter.
- förmåga att fungera i samverkan med andra.
- förmåga att ta ansvar för sina handlingar.