Till navigation Till innehåll (s)
Gärdesskolan

Så här arbetar vi

Vi har bara två klasser i varje årskurs vilket gör att alla lärare inom stadiet känner alla som går där. Vi är dessutom kända för att vi i många år har arbetat med flerlärarskap. Det innebär att två eller fler lärare är ansvariga vid varje undervisningstillfälle.

Flerlärarskap och studiero

Hos oss arbetar flera lärare tillsammans vilket gör undervisningen flexibel. Det skapar trygghet och lugn för både elever och personal.

Alla ska bli sedda och bemötas med respekt. Tillsammans tar vi ansvar för studiero och en bra skolmiljö. När vi kommer till skolan lämnar vi ytterkläder, skor och mobiltelefoner utanför klassrummet.


Förskoleklass–årskurs 3

Varje klass har ett arbetslag med två lärare och fritidspedagoger. Samma arbetslag följer eleverna från förskoleklass till årskurs 3. Det ger trygghet och gör det lättare att anpassa undervisningen efter varje elevs behov.

I förskoleklass använder vi Skolverkets material Hitta språket och Hitta matematiken. Vi arbetar också med Vektor, ett forskningsbaserat program i matematik. Med Vektor tränar eleverna sitt arbetsminne och får grunder i matematik på ett lekfullt sätt. Arbetet med Vektor fortsätter i årskurs 1. Undervisningen varvas med lek för att skapa lust att lära.

Alla elever har en egen dator. Vi kartlägger regelbundet elevernas kunskaper för att kunna möta deras behov. Utvecklingssamtal hålls en gång per termin.


Fritidshem F–3

Fritids ska kännas tryggt och erbjuda en verksamhet med hög kvalitet. Vi planerar aktiviteter utifrån kursplanen och följer ett årshjul med teman.

På rasterna kan eleverna välja fri lek eller delta i vuxenledda aktiviteter. På skolgården finns en lekbod med redskap för fysisk träning och samarbetsövningar.

Fritidshem - kontakt

Sök plats på fritidshemmet

Årskurs 4-5

Även på mellanstadiet arbetar vi med flerlärarskap. Undervisningen är tydligt strukturerad och organiserad. Mål och syfte bryts ner till lektionsnivå och förtydligas för eleverna så att de vet vad som förväntas av dem. Det ger eleven möjlighet att träna i att ta ansvar för sin egen kunskapsinhämtning.

Elevernas kunskapsutveckling dokumenteras och pedagogerna ger återkoppling på ett strukturerat sätt. Återkopplingen sker både via elevens egna dokument och via vår skolplattform, Infomentor. Utvecklingssamtalen på mellanstadiet leds av eleverna och genomförs en gång per termin.

Alla elever har en egen skoldator där de tar del av undervisningen samt de digitala lärmiljöer som vi använder oss av. 

Utöver pedagoger finns personal från fritidshemmet som arbetar ute i klasserna i framför allt praktisk/estetiska ämnen. 

Fritidshem åk 4-5, kallas "Klubben"

Vi använder skolgården och alla möjligheter till lek som finns på den. Utöver våra dagliga aktiviteter har vi även tillgängligt material som brädspel, spelkort, biljard, pingis samt material för skapande. 

Om du har några funderingar får du gärna höra av dig till personalen.

Kontakt med fritids

Ansök om plats i vår fritidsverksamhet

Årskurs 6-9

På högstadiet betonar vi kreativitet, nyfikenhet och ansvar. Vårt flerlärarskap bidrar till goda studieresultat genom tydlig och strukturerad undervisning.

Eleverna får stöd av studie- och yrkesvägledare, kurator och skolhälsoteam. Återkoppling sker både i elevens dokumentation och i Infomentor. Utvecklingssamtal hålls en gång per termin och leds av eleverna.

Vi har gemensamma lektionsrutiner som skapar ordning och tydlighet. På skolan finns också en elevcafeteria.