Till navigation Till innehåll (s)

Sortering av sidor – utgå från användarens behov

Vi sorterar inte längre sidor i bokstavsordning. I stället prioriterar vi det som är viktigast för användaren. Det gör webbplatsen tydligare, mer tillgänglig – och enklare att navigera i.

Varför bokstavsordning inte räcker

Att sortera innehåll alfabetiskt kan kännas logiskt för oss som jobbar med innehållet – men det stämmer sällan överens med hur besökaren söker efter information. Bokstavsordning förutsätter att användaren redan vet vad något heter, vilket ofta inte är fallet.

Exempel:
På sidan Omsorg & stöd hamnar ”Äldreomsorg” längst ner, trots att det är det mest efterfrågade ämnet. Det gör det svårare för många att hitta rätt.

Vad vi gör i stället

Vi utgår från:

  • Statistik och beteendedata (vad som söks och klickas mest)
  • Användarnas vanligaste frågor och ärenden
  • Behov av tydlig vägledning

Det innebär att det mest relevanta för användaren hamnar längst upp, inte sist i en lista. Det kan handla om att "Äldreomsorg" eller "Ekonomiskt bistånd" kommer överst, även om de inte kommer först i alfabetet.

När kan bokstavsordning användas?

I vissa fall fungerar bokstavsordning bra – t.ex. när:

  • Innehållet är mycket likvärdigt i betydelse
  • Användaren redan vet vad de letar efter (ex: A–Ö-listor, blanketter, kontaktpersoner)

Rekommenderad praxis

  • Prioritera det mest efterfrågade överst
  • Använd statistik och sökord för att styra ordningen
  • Gruppera sidor tematiskt om listan är lång
  • Använd bokstavsordning endast där det underlättar, inte för strukturens skull