Till navigation Till innehåll (s)

Informationsansvar

All information som publiceras på sollentuna.se ska vara aktuell, korrekt och begriplig. För att säkerställa detta finns ett tydligt ansvar mellan verksamheten och webborganisationen.

Verksamhetens ansvar

Det är varje verksamhets ansvar att:

  • säkerställa att informationen om den egna verksamheten är korrekt och uppdaterad
  • lämna in innehåll som uppfyller kommunens riktlinjer för klarspråk och tillgänglighet
  • utse redaktörer med tillräcklig kunskap om innehållet de publicerar
  • initiera förändringar vid behov – till exempel vid nya tjänster, förändrade rutiner eller ny lagstiftning

Innehållet ska spegla verksamhetens uppdrag och vara anpassat till målgruppen. Förvaltningen ansvarar även för att material som skickas till publicering, såsom dokument, är tillgängligt enligt WCAG.


Webborganisationens ansvar

Webbredaktionen ansvarar för den övergripande strukturen på webbplatsen och för att innehållet:

  • följer kommunens språk- och publiceringsriktlinjer
  • är korrekt placerat i strukturen
  • håller en jämn kvalitet i språk, form och funktion
  • publiceras i rätt format (webbsida i första hand, inte dokument)

Webborganisationen ger också stöd till redaktörer, ansvarar för att utveckla webbplatsen tekniskt och redaktionellt, och följer upp att riktlinjer efterlevs.