Till navigation Till innehåll (s)

Rösjöskolan i rörelse 

På Rösjöskolan arbetar vi med att bryta stillasittande och för att få våra elever fysiskt aktiva under hela skoldagen. Vi arbetar även i ett motoriskt perspektiv för att kunna förebygga eventuella motoriska brister hos elever men även för att ge alla elever samma förutsättning för att lyckas i ett klassrum.

I skolan har vi aktiva lokaler, motorikrum, aktiva korridorer och en skolgård med pedagogstyrda aktiviteter samt en rastbod med ett lånesystem.  Skolgården är ritad och framtagen med fokus på fysisk aktivitet och är fysiskt anpassad för att alla barn oavsett funktionsnedsättning ska kunna delta i lek och i rastverksamheten och för att få träna på de motoriska färdigheterna. 
Eleverna på skolan är delaktiga i ett rörelseråd där eleverna är med och påverkar rastlekens innehåll samt att de själva är värdar i Boden och deltar i ett kamratstödjande projekt som vi kallar för "peppisvärdar".  Rösjöskolan är med i Generation Pep och är nominerade för uttagningen i "årets Pepskola 2020".

Generation Pep