Till navigation Till innehåll (s)

14. 4-6 - Källkritik på film

I detta tema får eleverna använda kreativt filmskapande för att utforska och förklara källkritik. Genom att skapa en egen stop motion-film eller en kort spelfilm får eleverna både fördjupa sina kunskaper om källkritik och utveckla sin förmåga att kommunicera med hjälp av rörlig bild.

I detta tema får eleverna använda kreativt filmskapande för att utforska och förklara källkritik. Genom att skapa en egen stop motion-film eller en kort spelfilm får eleverna både fördjupa sina kunskaper om källkritik och utveckla sin förmåga att kommunicera med hjälp av rörlig bild.

Projektet syftar till att göra källkritik konkret och engagerande. Eleverna får arbeta i grupp för att planera, skriva manus, filma och redigera en kort film som visar exempel på källkritik – och varför det är viktigt att vara källkritisk i en digital värld.

Filmerna kan till exempel visa:

  • Hur man kan avslöja en fejkad nyhet

  • Vad som händer om man tror på felaktig information

  • Hur man granskar en källa

  • En ”nyhetsflash” där eleverna spelar journalister som faktagranskar

Vi har möjlighet att filma på olika sätt exempelvis:

  • Live action
  • Stop motion
  • Green screen
  • Animering

Begrepp, material och tidsåtgång

Begrepp: Bildutsnitt, perspektiv, tredjedelsregeln, filmmanus, bild- och filmredigering, upphovsrätt, creative commons, texters mottagare och syfte.

Material:  Stop motion scener, green screen, kamera, film- och bildredigeringsprogram. Elevernas egna iPads medtages, finns inte iPad så har Makerzone att låna ut.

Tidsåtgång: Förberedelse innan besök cirka 2 timmar, 5,5 timmar på Makerzone samt efterarbete cirka 1 timme. Total tid cirka 8,5 timmar.

Inför besöket

Aktivitet 1 - Snabbkurs i källkritik
Källkritik

Aktivitet 2 - Skriv manus

Låt eleverna skriva ett manus utifrån instruktioner som finns i Classroom som de har med sig till Makerzone. Beroende på vilken typ av film de gör manus till så ska eleverna delas in i arbetspar eller smågrupper. 

Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Om vi har fått rätt namn på lärarna som ska komma har de blivit inbjudna till rätt Classroom. Annars har kontaktperson fått det. Hör av er om ni saknar Classroom. Där finns det material som ni ska använda till förarbete, instruktioner som kan behövas under dagen och efterarbete.

Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone, makerzone@edu.sollentuna.se för återkoppling och feedback.

Besöket på Makerzone

Arbetsgång på Makerzone:

  1. Samling för presentation 
  2. Genomgång av arbetsuppgiften 
  3. Skapa bildmanus
  4. Fota och filma utifrån.
  5. Redigera foto och film.
  6. Städ och återställning av material.
  7. Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.

Efter besöket

Lär dig mer om upphovsrätt genom Digitala lektioners artikel. Låt eleverna läsa och reflektera.Vad är upphovsrätt? Genomför lektionen "Vad skyddar upphovsrätten", som handlar om upphovsrätt; om rättigheter och skyldigheter kopplade till bildanvändning på internet.Vad skyddar upphovsrätten?Gör en mindmap för att samla elevernas erfarenheter och reflektioner efter arbetet med temat i valfritt digitalt verktyg såsom till exempel Mentimeter eller Google.

Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete. 

Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.

Ur Läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt, kan använda såväl digitala som andra verktyg,
  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.

Läraren ska 

  • Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
  • samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.

 

Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga 

  • Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd).
  • Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (Sh).
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (Sv).
  • Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Tk).
  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).

Centralt innehåll åk 4-6 som berörs

Bild

Samhällskunskap

Svenska

Teknik

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av åk 6

Bild

Samhällskunskap

Svenska

Teknik

Centralt innehåll åk 7-9 som berörs

Bild

Samhällskunskap

Svenska

Teknik

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av åk 9

Bild

Samhällskunskap

Svenska

Teknik