Tema 12. 7–9 Spåra ditt ekologiska fotavtryck med data & AI
I detta tema får eleverna arbeta med egna klimatdata för att förstå och synliggöra sitt ekologiska fotavtryck. De samlar in information om till exempel sina resvanor och bearbetar den med hjälp av digitala verktyg, statistik och AI.
I detta tema får eleverna arbeta med egna klimatdata för att förstå och synliggöra sitt ekologiska fotavtryck. De samlar in information om till exempel sina resvanor och bearbetar den med hjälp av digitala verktyg, statistik och AI.
Eleverna presenterar sina resultat i form av en animerad film, ett animerat bildspel, en podd eller en infografik.
Vi lägger särskilt fokus på infografik som ett sätt att träna på att visualisera data och göra komplex information lätt att ta till sig.
Ett mål är att eleverna ska få fördjupad förståelse för hållbarhetstanken och de globala målen, och samtidigt utveckla sin förmåga att dra slutsatser utifrån insamlad data. När eleverna arbetar med sin egen vardag som grund, blir lärandet både meningsfullt och konkret.
En del av detta tema är också att du som lärare får arbeta med AI – både för att underlätta din egen planering, skapa material och spara tid, men också för att kunna visa eleverna hur AI kan användas på ett ansvarsfullt och smart sätt i deras eget lärande.
I detta tema förenas hållbar utveckling, datakompetens och kreativ kommunikation – där fakta, teknik och samhällsfrågor vävs samman i ett elevnära och framtidsinriktat projekt.
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: Infografik, datainsamling, analys, statistik, målgrupp,kalkylark, rader, kolumner, celler, formler, diagram, tabeller, AI, ekologiskt fotavtryck, globala mål.
Material: Elverna behöver kunna logga in på sina skolkonton, de kan ta med sina Chromebooks eller iPad men det går även att låna hos oss.
Tidsåtgång: Förberedelse innan besök 2,5 timmar 4,5 timmar på Makerzone samt efterarbete ca 1 timme. Total tid ca 8 timmar.
Inför besöket
Inför besöket ska eleverna få en introduktion till vad ekologiska fotavtryck är och hur de hänger ihop med klimatpåverkan. De ska också repetera vad de globala målen är, varför de togs fram och vilka internationella organ som ansvarar för dem. Nedan finns filmer att visa med tillhörande quiz om du vill arbeta med dem lite mer grundligt.
Ekologiskt fotavtryck - Begreppa
Ekologiskt fotavtryck - Binogi
Aktivitet 1: Vad påverkar mitt ekologiska fotavtryck?
Låt eleverna i par eller grupp diskutera vad som påverkar en människas ekologiska fotavtryck. Ge gärna exempel som resvanor, mat, elförbrukning och konsumtion – men uppmuntra dem att själva komma på fler faktorer. Syftet är att eleverna ska börja reflektera över sina egna val i vardagen och hur dessa påverkar miljön.
Aktivitet 2: Skapa ett enkätformulär
Utifrån diskussionen får eleverna vara med och formulera frågor till en enkät som ska samla in data om klassens vardagsval – till exempel hur de tar sig till skolan. Makerzone erbjuder en färdig mall i Google Formulär som stöd, men vi ser gärna att klassen utvecklar eller anpassar den utifrån sina egna idéer. Formuläret fylls i innan besöket, och den insamlade datan används under arbetet på plats.
Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Om vi har fått rätt namn på lärarna som ska komma har de blivit inbjudna till rätt Classroom. Annars har kontaktperson fått det. Hör av er om ni saknar Classroom. Där finns det material som ni ska använda till förarbete, instruktioner som kan behövas under dagen och efterarbete.
Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone, makerzone@edu.sollentuna.se för återkoppling och feedback.
Tips till dig som pedagog
Här har vi scanat in material om hållbarhet och ekologiska fotavtryck från NE som är användbart.
Läromedel om hållbarhet och ekologiska fotavtryck
Här är infromation om de gkobala målen.
Besöket på Makerzone
Arbetsgång på Makerzone:
- Samling för presentation.
- Genomgång av arbetsuppgiften
- Eleverna får arbeta med sin insamlade data med hjälp av AI.
- Genomgång av Infografik
- Lunch
- Arbete med presentation
- Vi återsamlas att presentera slutsater för varandra och ge feedback.
- Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.
Arbete efter besöket
Arbeta färdigt med infografi och ekologiska fotavtryck, kanske visar klassen sina olika presentationsformat för de yngre eleverna eller någon annan målgrupp.
Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete.
Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.
Kontakt
-
Makerzone
Ur läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
Kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt.
Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande. kommunikation och lärande.
Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Läraren ska
Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
Samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (Bd).
Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd).
Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder (Bd).
Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder (Ma).
Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (Sh).
Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (Sv).
Söka information från olika källor och värdera dessa (Sv).