Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

skog och sol

Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

Här får du reda på hur du ansöker om ekonomiskt bistånd via kommunens E-tjänst. För att kunna ansöka via e-tjänsten behöver du vara folkbokförd i Sollentuna kommun.

Bra att veta när du ansöker via vår E-tjänst

Under rubriken Omsorg & stöd hittar du e-tjänsten "ansökan ekonomiskt bistånd".

Du kan endast skicka in en ansökan per månad. När du skickat in en ansökan för en månad stängs e-tjänsten för nya ansökningar för den månaden. Om det tillkommer nya utgifter inom samma period kan du kontakta din handläggare. Kontakta din handläggare om du får nya räkningar eller andra saker du måste betala under en månad du redan lämnat in ansökan för. E-tjänsten kommer att vara öppen för ansökan 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar. Du kan tidigast fylla i ansökan i e-tjänsten för en månad den 10:e-11:e månaden före.

I E-tjänsten kan du se

  • när din ansökan har kommit in
  • om någon handling saknas
  • vad beslutet blev och varför
  • om, när och hur mycket pengar du får
  • hur du överklagar ett beslut
  • vem som är din handläggare

Så här ansöker du

  • Samla alla dina papper (kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg, avtal med mera) om dina inkomster och utgifter som ska tas upp i ansökan. Du behöver inte skicka med några handlingar, men var noga med att spara dem till besöket.
  • Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation eller bank-ID. E-tjänsten når du dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in. 
  • Fyll i dina uppgifter, signera med din e-legitimation eller bank-ID. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan för att vi ska börja handlägga den.
  • Ring kommunens kontaktcenter 08-579 21 000 inom 3 dagar från att du fyllt i en e-ansökan om det är första gången du ansöker. Kontaktcenter kommer att ställa frågor till dig om din situation. Du kan få avslag om du inte ringer kontaktcenter.
  • Efter att du skickat in din ansökan och ringt kontaktcenter kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten. Där får du också kallelsen till besöket.
  • För dig som beviljas ekonomiskt bistånd. Det datum som finns angivet för utbetalning i e-tjänsten motsvarar inte alltid det datum som du får pengarna. Du behöver räkna med 1-3 bankdagars fördröjning.