Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

Dödsfall och dödsboanmälan

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

Handläggare dödsboanmälan

Handläggare dödsboanmälan

Turebergs torg 1

191 86 Sollentuna

08-579 210 00

Om det inte finns tillgångar i ett dödsbo, eller om tillgångarna inte räcker för att betala begravningen och andra kostnader i samband med dödsfallet, kan eventuellt en dödsboanmälan göras.

Anmälan om dödsfall

När någon har avlidit ska dödsfallet så snart som möjligt anmälas till Skatteverket samt redovisa den avlidne personerns ekonomi. Enligt lag skall alltid en s.k. bouppteckning göras.

Vad är en bouppteckning?

En bouppteckning är en sammanställning över den avlidnes tillgångar och skulder och ska göras vid en särskild förrättning inom tre månader efter dödsfallet och lämnas till Skatteverket.

Dödsboanmälan istället för bouppteckning?

Bouppteckningen kan ersättas med dödsboanmälan om den dödes tillgångar bara räcker till begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet.

Det gäller om:

  • dödsboets tillgångar endast räcker till kostnader för begravning och andra utgifter i samband med dödsfallet. Normbelopp finns avseende skäliga begravningskostander, för närvarande uppgår detta till drygt 15 000 kr (2017).
  • det inte finns någon fast egendom eller tomträtt i dödsboet

Den som företräder dödsboet kan göra en ansökan om dödsboanmälan och en dödsboutredare undersöker om förutsättningar finns för att göra en dödsboanmälan. Efter utredning av socialnämnden i den kommun där den avlidne var folkbokförd görs en dödsboanmälan till Skatteverket. 

Viktigt att tänka på vid/innan dödsboanmälan

  • Stoppa genast alla autogiron.
  • Inga räkningar ska betalas.
  • Inga pengar får användas förrän dödsboanmälan är klar.
  • Finns det tillgångar i dödsboet ska de i första hand användas för begravningskostnaderna.
  • Den som företräder dödsboet ska så fort som möjligt kontakta aktuella fordringsägare och meddela dödsfallet.
  • Ett dödsbo kan i vissa fall vara berättigad till ekonomiskt bistånd till begravningskostnaden. Ansökan görs hos s:ocialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt.

Förklaringar

  • Bouppteckning – är en förteckning över den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Den skall göras inom tre månader efter dödsfallet. Du kan få hjälp av en begravningsbyrå, advokat eller jurist med att göra en bouppteckning eller göra den själv. Gå in på skatteverkets hemsida, där finns mycket information. Länk hittar du nedan.
  • Dödsboanmälan – är en förenklad form av bouppteckning som kommunen hjälper dig att göra.
  • Dödsbo – är en avlidne persons tillgångar och skulder.
  • Dödsbodelägare – är den som enligt lag eller testamente har rätt till andel i dödsboet.

Anser du som efterlevande att en dödsboanmälan ska göras, ska du kontakta socialkontoret så fort som möjligt.