Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

Ny satsning ska minska klottret

Trafik & stadsplanering

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

En ny organisation och 100 000 kronor extra – det är satsningar kommunen gör för att effektivisera och förbättra det förebyggande arbetet – för att klottret ska minska.

Från och med 1 april tar trafik- och fastighetsnämnden över ansvaret för klottersanering från kommunstyrelsen.  Kartläggningen, av var och hur mycket det klottras, blir enklare när ansvaret för klotter ligger i samma nämnd som ansvarar förskötseln av de allmänna ytorna i kommunen och som underhåller kommunens fastigheter.

– Tjänstemännen på trafik- och fastighetskontoret är ute och rör sig mycket. När ansvaret för klotter nu ligger hos oss blir det förhoppningsvis lättare att få en överblick och möjligt att arbeta mer förebyggande, säger Moa Rasmusson (L), ordförande för trafik- och fastighetsnämnden. 

För att starta upp en bättre och mer effektiv organisation har kommunen skjutit till ytterligare 100 000 kronor.

– Initialt kommer kostnaden att bli högre men förhoppningsvis det är tillfälligt. Målet är att vi genom att arbeta mer strategiskt minskar klottret och därmed kostnaden, fortsätter Moa Rasmusson.