Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

Skadestånd

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

Om du drabbas av en skada i Sollentuna, som du anser att kommunen är ansvarig för, kan du yrka på ersättning.

För att få en rättvis bedömning av ditt ärende skickas detta till kommunens försäkringsbolag för utredning. De utreder skadan utifrån skadeståndslagen och kommunen följer alltid deras rekommendationer.

Om utredningen visar att kommunen brustit i sina åtaganden, dvs varit försumlig, kan kommunen hållas ansvarig för skadan. Kommunen har i dessa fall en ansvarsförsäkring som kan ersätta skadeståndsanspråk.

För att kommunen ska kunna utreda skadan är det viktigt att du skickar in dokumentation om:

  • Händelsen och skadan
  • Platsen, gärna med ritning som stöd
  • Datum och klockslag för händelsen
  • Ersättningskrav med kvitton redovisade
  • Gärna foto på skada och skadeplats, vilket kan snabba på utredningen

Dokumentationen skickas till:

Kontaktcenter
Sollentuna kommun
191 86 Sollentuna 

eller 

kontaktcenter@sollentuna.se

Skada orsakad av snöröjning ska alltid anmälas till kommunens felanmälan, ange kategori "Skadeanmälan snöröjning". Dessa skickas vidare till kommunens entreprenörer som ansvarar för att återkoppla till anmälaren och återställa skadan. Skador återställs i regel inte innan snön försvunnit på våren.