Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

På besök hos Agdas Hemtjänst

Omsorg & stöd

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

Sollentuna har idag 26 hemtjänstföretag valbara för de som har fått hemtjänst beviljad. Ett av de företagen är Agdas hemtjänst som funnits i kommunen i sedan fyra år tillbaka. Vård- och omsorgsnämndens ordförande, Anna-Lena Johansson (L), besökte dem 21 mars för att se hur de arbetar.

I Sollentuna är det stor valfrihet inom hemtjänsten. Om du har fått hemtjänst beviljad kan du nuläget välja mellan 26 olika företag med olika inriktningar, språkkunskaper och arbetssätt. Ett av de företagen är Agdas hemtjänst som startade sin verksamhet i Sollentuna för fyra år sedan.

21 mars besökte vård- och omsorgsnämndens ordförande, Anna-Lena Johansson (L) deras kontor på Sollentunavägen 63. Med på besöket var även Karin Proos, förvaltningschef på vård- och omsorgskontoret.

– Kommunen har samarbeten med många ambitiösa och innovativa vård- och omsorgsföretag. För mig är det viktigt att besöka dem för att se hur de arbetar, samt för att ha en dialog kring utvecklingen i kommunen. Agdas hemtjänst har fått fina betyg av sina kunder och det var givande att höra hur de ser på äldreomsorgen här i Sollentuna, säger Anna-Lena.

Bakgrund inom landstinget

Företagets grundare och VD är Ghion Yohannes Wessman, legitimerad sjuksköterska och barnmorska. Hon jobbade tidigare med bemanning inom landstinget, men i samband med att LOV (Lagen om valfrihet) infördes i allt fler kommuner, bestämde hon sig för att satsa på hemtjänsten.

Ghion berättar att Agdas hemtjänst tror på att växa långsamt och att de främst får nya kunder via rekommendationer. De är i idag verksamma i flera kommuner i Stockholms län, bland annat Stockholms stad och Upplands Väsby.

– Vid varje besök, oavsett längd, hänger vi av oss våra ytterkläder och sätter oss ner en stund med våra kunder. Känslan ska vara att vi har all tid i världen. Det är ett steg i att vi noggrant analyserat varje moment ute hos kunderna för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt, säger Ghion.

IT-stöd som förenklar

En av medarbetare på Agdas hemtjänst är Zelalem Abebe, som är utbildad ingenjör inom elektronik och datateknik på KTH. Han har full koll på företagets IT-miljö och har spelat en viktig roll i företagets satsning på att bli pappersfria i så stor utsträckning som möjligt.

En teknisk lösning som Agdas hemtjänst gärna lyfter fram är deras planering- och dokumentationssystem, mobil OMSORG. Med programmet som är kopplat till de anställdas arbetstelefoner går det bland annat att se var ens kollegor befinner sig, anteckningar och personalens schema för dagen.

– I kommunen är vi måna om att få ut digitala lösningar inom äldreomsorgen. Till exempel som har vi nu ett testprojekt med digital tillsyn. Agdas hemtjänst har kommit långt i att implementera digitalt stöd, utan att för den delen tappa fokusen på omvårdnadsaspekten, säger Anna-Lena.