Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra för dig som besökare och att optimera av webbplatsen. Läs mer om cookies

-

Får du vad du betalt för?

Bygga bo & miljö

Dela på sociala medier
Tipsa
Kontakt

Kontaktcenter

Välkommen att höra av dig till kontaktcenter. Vi hjälper dig!

Telefon: 08-579 210 00

Måndag - fredag, 08.00 - 17.00

Torsdagar tar vi emot besök fram till 18.30

kontaktcenter@sollentuna.se

Vid inspektioner av lunchrestauranger och caféer i Sollentuna den 19 och 20 mars kontrollerades att det som stod på menyerna verkligen var det som serverades till restauranggästerna.

I Sollentuna kontrollerades 16 restauranger och caféer i och omkring Sollentuna Centrum. Det som kontrollerades var om det på menyn utlovades rätter med ekologiska, kravmärkta eller svenska råvaror. Det kontrollerades även om det utlovades oxfilé, parmaskinka, parmesanost, fetaost eller olivolja på menyn. I de restauranger där det fanns något av ovanstående på menyn gjordes kontroll i köket för att se att det som serverades stämde men vad som stod på menyn. Om verksamhetsutövarna serverar annan mat än det som anges på menyn blir kunderna vilseledda och det kan leda till hälsoproblem om man beställer en maträtt men får någonting annat.

Kontrollen ingår i ett länsprojekt där livsmedelsinspektörer från 23 Stockholmskommuner den 19 och 20 mars genomförde inspektioner på restauranger och caféer för att kontrollera att informationen på menyer stämmer överens med det som låg på tallriken.

På de kontrollerade restaurangerna och caféerna hittade inspektörerna i Sollentuna felaktigheter på två ställen. I en restaurang stod det parmaskinka och fetaost på menyn men var i själva verket lufttorkad skinka och salladsost. Restaurangen fick krav på sig att ändra vad som står på menyn och inspektörerna kommer även att göra en oanmäld uppföljning om några veckor. I en annan restaurang stod det fetaost på menyn men i restaurangens kylskåp fanns bara salladsost. Även här fick restaurangen krav på sig att ändra på menyn.

Av alla kontroller som genomfördes i hela Stockholms län den 19 och 20 mars var det felaktigheter på 27 % av objekten. Det som det oftast fuskades med var parmaskinka som många gånger hade bytts ut mot annan lufttorkad skinka.

Om man som restauranggäst har frågor om det som står på menyn kan man alltid fråga restaurangen och be att få se på en förpackning eller följesedel som kan visa att köttet är ekologiskt eller att det är riktig parmaskinka. I vissa fall känner inte restaurangen till att parmaskinka inte får bytas ut mot annan lufttorkad skinka och ibland görs det för att det är billigare.

Det som är glädjande av resultatet från kontrollen i Sollentuna är att det inte var några fel gällande information om ekologiska, kravmärkta eller svenska råvaror.

- Det här är råvaror som det är svårt för kunden att upptäcka om det fuskas med och som man gärna betalar lite extra för. Då känns det bra att veta att kunderna i Sollentuna får det de betalt för säger Malin Forséll, samordnare för livsmedelkontrollen i Sollentuna kommun. 

Mer information: Malin Forséll, samordnare livsmedelkontrollen Sollentuna kommun, malin.forsell@sollentuna.se, 08-579 22292