Information om coronaviruset på lättläst svenska
Här hittar du information om coronaviruset på lättläst svenska.
Viruset corona orsakar
en sjukdom
som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara
extra farlig för
äldre personer och
för personer som
redan är sjuka.
Sollentuna kommun
följer utvecklingen noggrant.
Vi följer råden från experter
som arbetar på
Folkhälsomyndigheten.
Alla kan hjälpas åt
att minska risken
för att sprida coronaviruset.
Stanna hemma om
du känner dig sjuk.
Vänta tills du varit frisk
i två hela dagar.
Annars finns risk
att du smittar någon annan.
Tvätta händerna
ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
Om du har frågor
om viruset corona,
ring telefonnummer 113 13.
Om du tror
att du har blivit smittad
finns information
på webbplatsen 1177.se.
Barn ska vara hemma
från skolan och förskolan
om de är sjuka.
Ditt barn ska vara hemma
tills barnet är friskt.
När barnet är symtomfritt
ska det vara hemma
ytterligare två dygn.
Grundskolorna i Sollentuna
har öppet som vanligt.
Rudbecks gymnasium
är stängt. Alla elever får
utbildning hemifrån.
Utbildning för vuxna
sker också på distans.
Äldre människor har
större risk att
bli svårt sjuka.
Mer information om coronaviruset och covid-19
Lättläst information på Myndigheten för delaktighets webbplats.
Information in other languages on the Public Health Agency of Sweden's website.