Synpunkter och klagomål förskola och skola
Har du synpunkter eller klagomål på verksamheter inom utbildning? Då vill vi att du berättar det för oss! Nedan kan du se hur du går till väga för att framföra synpunkter på förskola eller skola.
Rutinen för att framföra synpunkter är lite olika, beroende på om ditt barn går på en kommunal eller fristående förskola/skola.
Kommunal förskola och skola
1. Kontakta förskolan/skolan
Om du har synpunkter på händelser eller upplever brister på förskolan/skolan kontaktar du i första hand närmast berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor.
2. Kontakta Sollentuna kommun
Om du har frågor eller synpunkter som du inte kan eller vill ta med förskolans/skolans personal kan du vända dig till Sollentuna kommun. Det gör du enklast via vår e-tjänst nedan. Du kan även lämna dina synpunkter via mejl eller post, se nedan.
3. Kontakta Skolinspektionen
Kontakta Skolinspektionen om du inte är nöjd med förskolans/skolans och utbildningskontorets hantering av dina synpunkter, och om du anser att det fortfarande finns brister på förskolan/skolan. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla kommunala förskolor och skolor (https://www.skolinspektionen.se/).
Fristående skola
1. Kontakta skolan
Kontakta i första hand personal på skolan när du har synpunkter på händelser och brister på skolan. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor.
2. Kontakta huvudmannen
När det gäller fristående skolor är det den som driver skolan som är huvudman. Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på skolans eller huvudmannens webbplats.
3. Kontakta Skolinspektionen
Kontakta Skolinspektionen om du inte är nöjd med skolans och huvudmannens hantering av dina synpunkter, och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla fristående skolor (https://www.skolinspektionen.se/).
Fristående förskola
1. Kontakta förskolan
Om du har synpunkter på händelser eller upplever brister på förskolan kontaktar du i första hand närmast berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor.
2. Kontakta huvudmannen
När det gäller fristående förskolor är det den som driver förskolan som är huvudman. Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på förskolans eller huvudmannens webbplats.
3. Kontakta Sollentuna kommun
Kontakta Sollentuna kommun om du inte är nöjd med förskolans och huvudmannens hantering av dina synpunkter, och om du anser att det fortfarande finns brister på förskolan. Det gör du enklast via vår e-tjänst nedan. Du kan även lämna dina synpunkter via mejl eller post, se nedan. Sollentuna kommun är tillsynsmyndighet för alla fristående förskolor i Sollentuna kommun.
Lämna synpunkter/klagomål via e-tjänst
E-tjänst - Lämna synpunkter/klagomål
Lämna synpunkter/klagomål via e-post
Synpunkter/klagomål skickas till un@sollentuna.se via Sollentuna kommuns system för Säkra meddelanden. Systemet används för en säker hantering av dina personuppgifter.
Här kan du logga in om du vill skicka, läsa eller svara på ett säkert meddelande från kommunen
Lämna synpunkter/klagomål via post
Sollentuna kommun
Utbildningskontoret
191 86 Sollentuna