Steg 1: Om det uppstår en problematisk situation vid en förskola eller skola är det lämpligt att du kontakta den förskolechef eller rektor som är ansvarig för förskolan eller skolan. Det gäller både dig som förälder/vårdnadshavare eller elev.
Steg 2: Kvarstår problematiken efter att kontakt har tagits med förskolechef/rektor kan föräldrar/vårdnadshavare/elev kontakta huvudmannen enligt nedan.
Om kommunal huvudman/Sollentuna kommun
Steg 3: Kontakta kommunen för ytterligare vägledning alternativt för att lämna ett klagomål. Om det genom klagomål kommer fram att det finns brister i verksamheten ska kommunen se till att nödvändiga åtgärder vidtas.
Om enskild huvudman med förskola/skola belägen i Sollentuna kommun
Steg 3: Kontakta huvudmannen/ägaren för den fristående förskolan eller fristående skolan för att säkerställa att ansvarig ledning får en möjlighet att agera och komma tillrätta med aktuell problematik.
Steg 4: Anmälan till Skolinspektionen
Kvarstår problematiken efter att huvudmannen/ägaren fått uppgifter om den problematiska situationen på förskolan (gäller kommunala förskolor) eller skolan kan du som förälder/vårdnadshavare eller elev kontakta Skolinspektionen för ytterligare vägledning. Du kan också anmäla till Skolinspektionen.
Skolinspektionen
Obs! Skolinspektionen utreder inte anmälningsärenden avseende uppkommen problematik vid fristående förskolor. Däremot kan ett klagomål lämnas till den kommun som den godkänt verksamheten