Till navigation Till innehåll (s)

Hur går en utredning om missbruk till?

Om du vill ha hjälp eller vård för att komma ifrån ditt missbruk gör en socialsekreterare en utredning tillsammans med dig.

Socialsekreteraren ska efter första kontakten höra av sig till dig inom två veckor. Utredningen ska vara klar inom tre månader.

För att komma fram till en lämplig form av hjälp kartlägger socialsekreteraren dina behov tillsammans med dig. Det sker genom samtal där intervjumodellen ASI (Addiction Severity Index) kan vara en del.

Vad är ASI?

ASI är en intervju som tar upp sju olika livsområden:

  • fysisk hälsa
  • arbete och försörjning
  • alkohol- och narkotikaanvändning
  • kriminalitet
  • missbruk och psykiska problem i släkten
  • familj och umgänge
  • psykisk hälsa.

Inom vart och ett av de olika livsområdena kommer socialsekreteraren att fråga dig om du har problem, hur mycket du har besvärats av dem och hur viktigt du anser det är att få hjälp med dem. Det här är ett tillfälle för dig att själv beskriva din situation och avgöra vad som är viktigast för dig att få hjälp med.

Intervjun tar 1 till 1,5 timme.

Efter intervjun kommer din socialsekreterare att sammanställa dina uppgifter och gå igenom dem med dig. Detta för att kontrollera att hon/han har uppfattat dig rätt. Du och din socialsekreterare planerar därefter gemensamt för eventuella hjälpinsatser.

Hur används de uppgifter som jag lämnar?

Socialsekreteraren skriver kontinuerligt ner det som kommer fram i samtalen med dig och vid en eventuell ASI-intervju. Dessa uppgifter sammanställer hon/han sedan i ett beslutsunderlag som har förslag på vilken hjälp som bäst tillgodoser dina behov. Du får ta del av underlaget innan beslut fattas. Detta är att göra en utredning enligt 11 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453).

Du har dessutom rätt att ta del av allt skriftligt material som finns om dig på socialkontoret. Huvudregeln är dock att alla handlingar som berör dig förstörs fem år efter avslutad kontakt.  

Överklagan

Är du missnöjd med ett beslut, går det att överklaga. En överklagan måste vara skriftlig och den ska innehålla:

  • Namn, personnummer och adress
  • Vilket beslut som överklagas
  • Varför du anser att beslutet är felaktigt och hur du vill att det ska ändras
  • Överklagandet ska vara signerat med din underskrift

Överklagandet ska ha inkommit till Socialkontoret senaste 3 veckor efter att du fått beslutet. Om överklagan har kommit i rätt tid och Socialnämnden inte ändrar beslutet på så sätt som du begärt, kommer överklagandet att skickas vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm. Om du behöver hjälp med att skriva en överklagan, ska du prata med din handläggare om detta.

Tolk

Du har rätt att begära tolkhjälp om du inte talar eller förstår svenska. Du har även rätt till tolk om du är allvarligt hörsel- eller talskadad.

Vi har tystnadsplikt

All personal på socialkontoret har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter om dig till obehöriga.

  

Mer läsning för dig