Intervju med "fixaren" Nils

Publicerat: 10 maj 2012 
Kategori: Nyhetsarkivet

Han är känd som hustomten av många och har sedan augusti 2011 varit anställd inom AB SOLOMs förebyggande verksamhet. Läs intervjun och få veta lite mer om varför Nils trivs så bra med sitt jobb.

Nils började inom förebyggande verksamhet i slutet av augusti förra året. Det var genom en annons som han sökte till fixartjänsten inom SOLOM. Dessförinnan hade Nils jobbat med lite av varje, bland annat som byggnadsarbetare, chaufför, montör och servicetekniker.

Nils sökte tjänsten inom fixartjänst för att det verkade intressant och roligt, något som jobbet också visat sig vara. Nils gillar att prata med människor och berättar att han är en nostalgiker och tycker att han lär sig så mycket från personer som levt betydligt längre än han själv.
- Det ger mig inspiration, säger han.
Drivkraften i jobbet är att det är så omväxlande, fullt av utmaningar och att det ger så mycket positiv energi.
- Jag känner att jag gör nytta och personerna jag hjälper blir så tacksamma.

När Nils inte är ute på uppdrag i bostäder så finns det en hel del annat han gör. Nils försöker vara så synlig som möjligt och besöker flitigt seniorträffarna för att berätta om sin verksamhet eller bara för att umgås. Den övriga tiden går åt till att svara i telefon och planera in möten, ta sig till och mellan de inbokade mötena, delta på kommunmässan och besöka pensionärsorganisationer. Det förekommer även att Nils ger SOLOMs vaktmästare ett handtag och får andra små uppdrag.

Nils dagar är mycket aktiva och han använder sin bil som mobilt kontor, något som han tycker fungerar väldigt bra. De vanligaste uppdragen som Nils är ute på är att fixa belysning av olika slag, byta batterier i brandvarnare och hänga upp gardiner.

 Nils avslutar intervjun med att understryka:
- Om man behöver hjälp med något och är osäker på om det är något som jag kan hjälpa till med, då är det bara att slå en signal och fråga!


Intervju med "fixaren" Nils

Nils började inom förebyggande verksamhet i slutet av augusti förra året. Det var genom en annons som han sökte till fixartjänsten inom SOLOM. Dessförinnan hade Nils jobbat med lite av varje, bland annat som byggnadsarbetare, chaufför, montör och servicetekniker.

Nils sökte tjänsten inom fixartjänst för att det verkade intressant och roligt, något som jobbet också visat sig vara. Nils gillar att prata med människor och berättar att han är en nostalgiker och tycker att han lär sig så mycket från personer som levt betydligt längre än han själv.
- Det ger mig inspiration, säger han.
Drivkraften i jobbet är att det är så omväxlande, fullt av utmaningar och att det ger så mycket positiv energi.
- Jag känner att jag gör nytta och personerna jag hjälper blir så tacksamma.

När Nils inte är ute på uppdrag i bostäder så finns det en hel del annat han gör. Nils försöker vara så synlig som möjligt och besöker flitigt seniorträffarna för att berätta om sin verksamhet eller bara för att umgås. Den övriga tiden går åt till att svara i telefon och planera in möten, ta sig till och mellan de inbokade mötena, delta på kommunmässan och besöka pensionärsorganisationer. Det förekommer även att Nils ger SOLOMs vaktmästare ett handtag och får andra små uppdrag.

Nils dagar är mycket aktiva och han använder sin bil som mobilt kontor, något som han tycker fungerar väldigt bra. De vanligaste uppdragen som Nils är ute på är att fixa belysning av olika slag, byta batterier i brandvarnare och hänga upp gardiner.

 Nils avslutar intervjun med att understryka:
- Om man behöver hjälp med något och är osäker på om det är något som jag kan hjälpa till med, då är det bara att slå en signal och fråga!

Nyheter


  • Sollentuna kommun
  • Postadress: 191 86 Sollentuna
  • Besöksadress: Turebergshuset, Turebergs torg 1
  • Telefon: 08-579 210 00
  • Fax: 08-579 216 44